AIRCONDITION

Få din aircondition tjekket

Få service på aircondition og klimaanlæg til din bil! Her kan du læse mere om priser, hvad et aircondition og klimaanlæg er og hvad de mange fagudtryk handler om hos Auto-værkstedet.

 

VEDLIGEHOLD DIN AIRCONDITION OG SPAR PENGE

Der findes en let og enkelt metode til at minimere kølemiddeltab og dermed forebygge følgeskader: Regelmæssig vedligeholdelse på et klimaværksted. hvis du prøver at spare på serviceeftersynet, vil du blot komme til at betale ekstra på et senere tidspunkt. Hvis kølemiddelniveauet falder ned under et bestemt påfyldningsniveau, kan dit klimaanlæg tage alvorlig skade. Anlæggets kærne, kompressoren, vil ikke længere blive smurt tilstrækkeligt. Kompressoren kan defor kører varm og gå i stykker. Udgifter til en ny aircondition kan være en dyr fornøjelse. Sammenlignet hermed er udgifterne til det årligt anbefalede eftersyn af klimaanlægget er derfor det værd og minimale i forhold til.

 

Alle biler med klimaanlæg bør mindst én gang årligt køres til eftersyn på klimaværkstedet. Om ikke andet så for at kontrollere den vigtigste sliddel, tørreren. Den udtrækker fugt og snavs fra det cirkulerende kølemiddel. Dens levetid er begrænset ligesom motorfilterets. Det bedste tidspunkt for et klimatjek er i foråret – inden det bliver rigtig varmt. Hvilke enkelte trin, et serviceeftersyn bør indeholde, fremgår af nedenstående anbefalinger fra klimaanlægsspecialisten WAECO:

Hver 12. måned:

  • Funktionskontrol
  • Værdierne for høj- og lavtryk
  • Udblæsningstemperatur ved midterdysen
  • Kompressorens til- og frakoblingspunkter
  • Kondensatorblæser
  • Luftfordelings-/cirkulationssystem
  • Visuel kontrol
  • Drivremmenes tilstand
  • Tilsmudsning og beskadigelse af kondensatoren
  • Lækagesøgning med UV-lækagesøgningssystemet fra WAECOHver 24. måned
  • Udskiftning af tørrer/filter
  • Tømning og rensning af kølemiddel R134a

Påfyldning af korrekt mængde

Mere om 4-hjulsudmåling

Sikkerhedsfaktor klimaanlæg

Sikkerhedsfaktor klimaanlæg 

Den, der kører for varmt, kører farligt. I en overophedet kabine reduceres chaufførens reaktionsevne og koncentration betragteligt. Hvis den indvendige temperatur stiger fra 22 til 37° C, øges ulykkesrisikoen med hele 30 procent*!

Et korrekt indstillet klimaanlæg vil derimod sikre maksimal kørselssikkerhed selv ved højsommerlige udendørs temperaturer og kraftig solindstråling.

*Kilde: Auto Bild 21/02

Uden klimaanlæg stiger varmen til hovedet: Ved kabinetemperaturer på 40° er det svært at være cool…

Hold hovedet koldt

Hold hovedet koldt

At holde hovedet koldt ved rattet er ikke noget problem takket være klimaanlægget! *Grafik: Auto Bild 21/02

Forskningsresultat: Årligt op til 8,2 % mindre kølemiddel

Et autoklimaanlæg mister i gennemsnit ca. 86 g kølemiddel – hvilket trods alt er 8,2 % af den samlede påfyldningsmængde. Disse tal stammer fra „Øko-undersøgelsen” udført af “Büro für Umweltforschung und Beratung GmbH” (Kontoret for miljøforskning og rådgivning GmbH) i Frankfurt på opfordring fra det tyske “Umweltbundesamt” (miljøministeriet).

Kølemiddeltab

Kølemiddeltab

Så længe klimaanlægget fungerer, er alt fint. Sådan tænker den stolte ejer, som går ud fra, at klimaanlægget er vedligeholdelsesfrit. Klimaanlæg er jo dårligt nok omtalt i producenternes serviceskemaer. En skæbnesvanger forsømmelse, for auto-klimaanlæg kan i kraft af deres konstruktion ikke være hermetisk lukkede systemer. Resultatet er et snigende tab af anselige mængder kølemiddel. Denne illustration viser de „svage steder” i et klimaanlæg.

Tag hensyn til miljøet

Tag hensyn til miljøet 

Også det moderne kølemiddel R134a belaster miljøet. Set ud fra den synsvinkel er hvert gram kølemiddel, der slipper ud i atmosfæren, et gram for meget. “Büro für Umweltforschung und Beratung GmbH” (Kontoret for miljøforskning og rådgivning GmbH) har beregnet, at der i Tyskland hvert år forekommer et udslip på indtil 1.140 tons kølemiddel fra auto-klimaanlæg. En værdi, der i takt med antallet af køretøjer med klimaanlæg er stærkt stigende. Det kan og må ikke ske. Regelmæssig service og vedligeholdelse kan vende denne udvikling

Værksted

 Kontakt