BREMSER

BREMSER

Hos Autoværkstedet har vi stor erfaring med reparation og udskiftning af bremser på alle biler. Autoværkstedet bruger reservedele af meget høj kvalitet og er omfattet en 3 årig garanti.

Vil du bestille tid til et bremseskift eller høre mere om vores gode priser så klik her

 

SERVICE OG REPARATION AF BREMSER OG BREMSEKLODSER

Defekte bremser skal opdages i tide som regel opdages de til service, eller ved uheld. Sørg derfor at få bremserne kontrolleret jævnligt.

Bremser er utrolig vigtigt sikkerhedsudstyr på din bil. Det er derfor meget vigtigt, at du sørger for dine bremser holdes i orden. I bilens servicehåndbog er der angivet hvornår bilen skal til service, og under dette vil vi også kontrollere dine bremser.

Hos Autoværkstedet har vi gode tilbud til dig og din bil, hvis dine bremser eller bremseklodser skal serviceres eller udskiftes. Ring til os og lad os give dig et uforpligtende tilbud eller bare hvis du har nogle spørgsmål til din bil så står vi klar til at hjælpe dig.

Hvis du er tæt på  at skulle til service, og skal køre langt, f.eks. på ferie, kan det være en god ide, at lade os give bilen et eftersyn før tid for at undgå ulykker. Vi vil kontrollere bremserne med bremsevæske, bremseskiver, bremseklodser og -bakker. Hvis de er slidt eller snavsede, bliver de skiftet, renset eller sandblæst.

 

Typiske fejl på dine bremser

Det er ikke sikkert du ved det, hvis bremserne er defekte, eller tæt på at være det. Selvom det virker som om bremserne virker ved almindelig kørsel, kan de være så slidte, at der hvor de er aller mest vigtige, i en katastrofeopbremsning, er belastningen for meget, og de svigter.

Nogle symptomer på at bremserne bør efterses kan være:

  • Bilen sejler frem og tilbage når du bremser almindeligt. Det er tegn på at klodserne slides skævt.
  • De larmer når du drejer, hvilket tyder på, at kaliberen ikke sidder helt perfekt i forhold til bremseskiven
  • Når du bremser, kommer der en skurrende lyd. Det er tegn på at enten klodser eller skiver er slidt op. Det kan være rust, så hvis det kun er når du starter med at køre, og det derefter forsvinder, er det ikke noget problem.

Hvis bremsesystemet mangler væske, vil bremsen ofte blive svampet og give efter, når du træder på bremsepedalen. Det sker også i andre situationer hvor der er kommet luft i systemet. Når der er alt for lidt væske, ryger bremsepedalen i bund, og bremser stort set ikke.

 

Bremsetyper og bremse skifte

Det er meget generelt at sige, det er bremserne der skal skiftes. Der findes flere forskellige typer bremser, og til biler bruges tromlebremser og skivebremser.

Traditionelt har forbremserne været skivebremser, og bagbremserne været tromlebremse. Bagbremsen bruges til håndbremsen.

Flere og flere modeller får i dag skivebremser både for og bag, hvor den bagerste bremse bliver en kombination af skive og tromle.

Foran bruges der udelukkende skivebremser, da de er mest effektive, og forbremserne skal klare 60% af bremseeffekten. De består af en roterende skive, der bremses ved at en kaliber klemmer bremseklodser mod skiven.

Da bremserne er så vigtig en del af bilens udstyr, anbefaler vi selvfølgelig at der benyttes et professionelt værksted til at udføre opgaven.

Bagbremser kan være tromlebremser, eller kombineret tromlebremser og skivebremse.

Når man snakker om, at der skal skiftes bremser med tromlebremser, siger man ofte at der skal skiftes bakker. Tromlebremsen består af en tromle, hvor to eller flere plader, der kaldes bremsebakker, presses imod tromlen. De er ikke helt så effektive som skivebremser, der får presset fra begge sider, hvor tromlebremsen kun får presset på indersiden.

Nedbremsning udvikler varme, og da det er inde i tromlen bremsebakkerne bremser, vil der ofte være riller til udluftning af bremserne. Samtidig afgives der bremsestøv, som skal fjernes en gang imellem, og kan være en årsag til defekte tromlebremser. Derfor er regelmæssig service på bremserne meget vigtigt.

Bremseforstærkeren sørger for at hjælpe føreren med at bremse, så der ikke skal trykkes så hårdt på bremsepedalen. På benzinbiler udnyttes det vakuum der er i indsugningsmanifolden, mens der på dieselmotorer ofte anvendes elektrisk bremseforstærker.

Du skal være opmærksom på, at bremseforstærkeren ikke virker, når motoren er slukket. Det er sjældent det er nødvendigt at skifte bremseforstærker, men når det sker, kan du få 3 tilbud fra lokale værksteder.

 

Aps bremser

ABS (Anti Blocking System) sørger for at bremserne ikke blokerer, så bilen skrider ud. Det fungerer ved, at en føler i hjulnavet hele tiden sender data til en minicomputer, der kontrollerer trykket i bremsevæsken til hvert hjul. På den måde kan der lynhurtigt korrigeres, hvis et hjul ikke roterer, ved at sænke trykket, til det igen roterer. Det giver nogle uroligheder i bremsepedalen når det sker, men er nødvendigt.

ABS bremserne kontrolleres ved almindelige serviceeftersyn, og slidte dele skifter dit værksted efter behov.

 

Forlæng dine bremsers levetid

Hvis du kører optimalt, kan du spare på dine bremser, og dermed forlænge deres levetid. Samtidig kan du spare brændstof, så det er en ren win-win situation. Jo mere du bruger motorbremsen, jo mere kan du undgå at bruge bremserne, og dermed mindske slitage på dem. At motorbremse betyder, at du slipper speederen, og tager fart af uden at bremse. Det går ikke lige så hurtigt, som med bremserne, men det er gratis.

 

Gode råd til nedbremsning

  • Vær forudseende, og slip speederen i god tid
  • Træd ikke koblingen ned, før det er nødvendigt, så du bruger motorbremsen mest muligt
  • Skift til lavere gear, og brug motorbremsen igen, hvis det er en længere strækning du bremser over, f.eks. ved en frakørsel
  • Træd let på bremsen i god tid, slip hvis du kan nøjes med motorbremsen
  • Undgå hårde opbremsninger, ved at holde passende afstand

Undgå langvarige opbremsninger, f.eks. ned ad bakke eller vejsving, ved at geare ned og bruge motorbremsen i stedet

Værksted

 Kontakt