Dæk og fælge

Husk at få de rigtige dæk på!

Det er vigtig at vælge den rigtige type dæk til de forskellige typer årstider – For at forbedre din sikkerhed og din økonomi. Det er også opstillet ret logisk at sommerdæk generelt er bedst om til brug om sommeren og vinterdæk generelt er bedst til brug om vinteren. Men det lunefulde vejr vi har i Danmark kan gøre det svære at vælge tidspunktet for at skifte til sommerdæk eller vinterdæk. Her er et par generelle tips:

  • Sommerdæk er bedst hvis temperaturen er 7 °C eller derover.
  • Sommerdæk er bedst til våde veje, som ikke er for kolde
  • Sommerdæk er bedst til tørre veje, som ikke er for kolde

Omvendt er:

  • Vinterdæk bedst ved temperature under 7 °C
  • Bedst til kolde veje
  • Nedslides hurtigere på varmere vejbaner

Dæk valg

Dækkene er noget af det vigtigste på din bil. Vi ønsker derfor ikke at gå på kompromis med kvaliteten med henblik på din sikkerhed. Dækkende på din bil er det eneste i direkte kontakt med vejbanen, og derfor bør du give dine dæk STOR opmærksomhed.

 

INFO OM DÆK

  • Generalt om dæk
  • Vinterdæk
  • Sommerdæk
  • Helårsdæk

GENERALT OM DÆK

Et dæk består af bl.a. kulstofmateriale, syntetisk polymer og naturgummi som er bygget op omkring stål- og kunstfibre. I dækket er en slidbane og to dæksider.

Dækkets struktur sammen med dækmønster og dimentioner afgør dækkets egenskaber.

Mere om dæk

korrekt dæktryk

KORREKT DÆKTRYK

  • Tal fra Q8 viser, hvor vigtigt det er at køre med korrekt dæktryk:
  • Over 40 pct. af de danske biler kører med så lavt et dæktryk, at de er til fare i trafikken.

Vejgrebet bliver dårligere, og bremselængden øges

  • Seks pct. af alle alvorlige motorvejsulykker skyldes dæk med for lavt dæktryk
  • 10 pct. af alle ulykker på våde motorveje skyldes nedslidte dæk
  • 20 pct. for lavt dæktryk kan forøge dæksliddet med 25 pct.
  • 20 pct. for lavt dæktryk kan reducere dækkets levetid med 30 pct.
  • Bilens køreegenskaber påvirkes negativt af både for lavt og for højt dæktryk.
EU- dækmærkat

EU DÆKMÆRKAT

EU har vedtaget at standardisere informationerne omkring de tre vigtigste dæk egenskaber:

  • Rullemodstand (brændstoføkonomi)
  • Vejgreb i vådt føre (bremseegenskaber)
  • Støj (eksternt)

Fra november 2012 er mærkaten obligatorisk på alle nye dæk som sælges i Europa.

Intentionen med mærkaten er at give forbrugeren let adgang til vigtige oplysninger når der skal vælges nye dæk.

Sådan læses mærkaten:

Brændstoføkonomi

RULLEMODSTAND (BRÆNDSTOFØKONIMI)

Effektiv udnyttelse af brændstoffet er vigtigt både for at reducere CO2 udledningen og kørselsomkostningerne.

Kategorierne er inddelt fra A (grøn) til G (rød). Kategori D benyttes ikke her. Forskellen mellem hver kategori indikerer en besparelse eller øgning af brændstofforbruget på mellem 0.10 og 0.15 liter per 100 kilometer for en bil der kører ca. 15 km/liter.

Vejgreb

VEJGREB I VÅDT FØRE (BREMSEEGENSKABER)

Vejgreb på våd vej er en afgørende faktor for sikkerheden, og indikerer dækkenes evne til at standse bilen hurtigt på våde veje, og kan forklares ved hjælp af bremselængder.

Kategorierne er A til G, hvor D og G ikke benyttes. Forskellen mellem kategori A og F er mere end 18 meters bremselængde.

Støj

STØJ (EKSTERNT)

Her er der tale om støjniveauet fra dækkene udenfor kabinen. Støjniveauet måles i decibel.

Jo flere rammer der er udfyldt med sort på mærkaten, jo mere støjer dækkene.

Kontrol af dækmønster

KONTROL AF DÆKMØNSTER

Loven kræver minimum 1,6 mm dækmønster, men mindre end 3 mm er ikke sikkert om vinteren. Og husk at der i flere lande stilles højere krav til mønstrets dybde. En jævnlig kontrol af dækmønstret vil sikre, at dine dæk ikke bliver slidt skævt, og at dine dæk holder længere. Skulle det vise sig, at dine dæk bliver slidt skævt, kan vi hos QuickPot hjælpe dig med at få lavet en udmåling på bilens styretøj, for at løse et evt. problem.

En vigtig faktor for et dæk er også dens alder. Vi anbefaler at du ikke kører på et dæk der er mere end 6 år gammel. Dette skyldes at når dækket når denne alder, begynder det at revne og sprække i overfladen og det vil herefter ikke være forsvarligt, at kører på det mere, grundet at dækkets sikkerhed bliver forringet.

Værksted

 Kontakt